we cover you online

Online Marketing impact voor hospitality en lifestyle merken met ambitie. Uw partner in strategie, social media, email marketing, design en content creatie.

Nieuws & Trends

Er gebeurt veel op social media. Op deze pagina delen we nieuws, trends, tips en artikelen die we interessant vinden. 


ETIKETTE OP SOCIAL MEDIA

Wij willen alles delen en delen is het nieuwe (online) bezitten. Onze ervaringen, ideeën, kennis, meningen en zelfs emoties. We posten alles en reageren meteen. Is onze impuls reactie wel zo handig? Welke indruk laat je achter en hoe kan je het beste hiermee omgaan? Deze illustratie van Gryffin Media geeft de ongeschreven regels van social media weer.



3 BELANGRIJKSTE TRENDS IN SOCIAL MARKETING

Alles is 24/7 verkrijgbaar, dwingend aanwezig en onweerstaanbaar verleidelijk. Bied daar maar eens weerstand aan. Wat zijn de ontwikkelingen in social marketing anno 2016? Macro of micro trends, er gebeurt veel in social media-land en het tempo is razend. Hieronder 4 trends die volgens veel experts gaan domineren.


1. Mobile first

De mobiele revolutie neemt de komende jaren absoluut de overhand en vooral voor social media. We zijn continu online via onze smartphone en daar moeten bedrijven rekening mee houden. Ontwikkelen van mobile first websites en applicaties is onontkoombaar om een goede ervaring te kunnen bieden. Gemiddeld besteden wij 48 procent van onze totale online tijd aan onze smartphone (TNSNIPO).

Tip: houd rekening mee dat de beleving op een groot scherm anders is dan op een (kleine) mobiel.


2. Quality rules

Content ontwikkelt zich in razend tempo. Het aanbod van content is zo groot dat je je alleen nog kan onderscheiden met kwaliteit en de juiste promotie of verspreiding daarvan. Geen oppervlakkige content. Denk goed na over wat je daadwerkelijke boodschap is, wat je de lezer wil meegeven en wat de toegevoegde waarde is van je informatie.

Tip: schrijf liever één monster artikel en ga de diepte in in plaats van meerdere oppervlakkige artikelen. Maak een verhaal persoonlijk, betrek je eigen ervaring, gevoel en persoonlijkheid. Inspirerend zijn wordt belangrijk en de focus komt te liggen op een éen op éen relatie met een klant.


3. Video is King

Met Pinterest en Instagram is het delen van plaatjes enorm populair geworden. Met Youtube heeft iedereen een eigen videokanaal. We worden overspoeld met content en scannen alles snel door. Alleen opvallende, interessante en grappige plaatjes en video’s grijpen onze aandacht. Als het aan Mark Zuckerberg ligt, is alle content op Facebook over een paar jaar video content. Door deze ontwikkelingen en de opkomst van (video, animatie en stop motion) snappen bedrijven en merken nu ook dat met minder, maar betere content je meer kan bereiken.

Tip: in 2016 zal social media verder vercommercialiseren, dit betekent meer leadgeneratie advertentie, meer retargeting en meer converisiepixels, zet je budget strategisch in en vooral in video.

4. Social expanding

In 2010 waren 1,8 miljard mensen wereldwijd actief op social media. Inmiddels zijn dit 2,7 miljard. Waar voorheen de populariteit van social media met name gedreven werd door het succes van Facebook, is het social media-landschap in 2016 een stuk complexer geworden. Kanalen als Instagram, Snapchat en Vine trekken steeds meer gebruikers. Bedrijven moeten goed kijken met welke combinatie van kanalen ze hun klanten het beste kunnen bereiken. Social media is een volwassen marketing specialisme geworden en het blijft zich in een razend tempo ontwikkelen. Dit vraagt een professionele aanpak.

Tip: Investeer in social media als een strategische marketing en saleskanaal. Bepaal je doelstelling, strategie en zet het professioneel op.


5 tips voor social media content

We zitten elke dag op social media en het liefst willen we alles delen wat we meemaken op social media. Maar wat wat komt aan bij de doelgroep en wat niet. Hieronder een aantal bruikbare tips.


1. Bied kwaliteit

We kunnen het niet genoeg herhalen, maar kwaliteit gaat boven kwantiteit. Met welke content kun je ontzorgen? Wat is de toegevoegde waarde van je content voor je doelgroep? Content schrijven betekent niet alleen zenden over wie je bent, maar waarde creëren door te inspireren, motiveren en te boeien. De klant is hongerig naar voor hem interessante informatie.


2. Bouw autoriteit op

Wanneer je uit eten gaat stap je ook niet de eerste de beste restaurant in, althans niet de fijnproevers en de kritische mensen. Bij het consumeren van informatie geldt hetzelfde. Niet elke vorm van informatie wordt voor zoete koek aangenomen. De consument is kritisch en goed geïnformeerd en daarom verwachten ze dat de informatie up-to-date, snackable en bovenal juist is. Bouw autoriteit op door bijvoorbeeld verdieping te bieden op jouw onderwerp. Er is grote behoefte aan deskundigen die informatie voor ons kunnen ordenen, selecteren en duiden.


3. Wees authentiek

Een relatie opbouwen en je doelgroep voor je winnen werkt het beste door je ‘true colors’ te laten zien, authentiek te zijn. Het is belangrijk om alles wat je vertelt vanuit het DNA van je merk te doen. Gebruik je DNA als uitgangspunt voor je strategie, merkdoelstellingen en van je content. Door consequent dit uitgangspunt te gebruiken zal je doelgroep weten wie je bent en waar je voor staat. Je bereikt hiermee brandengagement en je bouwt relatie op met je doelgroep voor op de lange termijn.


4. Denk aan de ‘Tone of voice’

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is de tone of voice van een boodschap. Wanneer je iemand voor het eerst ontmoet praat je anders dan iemand die je al jaren kent. Met online is dit niet anders. Breng het aankoopproces van je klanten in kaart ook wel de ‘customer journey’ genoemd en pas daarbij je boodschap op aan. Hou rekening met de verschillende kanalen zoals je website, advertentie etc. Het navigeren tussen professioneel, doch authetiek zijn en de juiste toon vinden is bijna kunst.


5. Wees consequent en geloofwaardig

Hoe kom je over en ben je geloofwaardig? Als bedrijf val je snel door de mand als je (klant) processen achter de coulissen niet zo goed geregeld zijn. Meestal is het aan de voorkant romantischer, dan aan de achterkant. Alle organisatieprocessen zouden moeten kloppen. Vertrouwen bouw je op door consequent met je klanten om te gaan. Klanten bind je door te inspireren en te laten zien dat je ze serieus neemt.


Vind je het nog steeds lastig om een onderwerp te kiezen voor je content? Dan hebben wij een laatste tip en dat is: luister naar je klanten. Welke vragen hebben zij, waarover zouden zij meer willen weten of hebben ze suggesties over een product of bedrijf?

De klantenservice van een afdeling bijvoorbeeld is de perfecte bron van content. Met deze vragen geef je niet alleen antwoord op de vragen die leven bij klanten, je geeft klanten ook vorm van geruststelling, rust en vertrouwen. En dat is belangrijk voor klantbehoud.